Spoorverbinding tussen Mol, Neerpelt en Weert geëlektrificeerd.

De Provincie Limburg en de gemeente Weert zijn blij met de afspraken die zijn gemaakt tussen Nederlandse en Vlaamse bewindslieden op de Vlaams-Nederlandse Top die gisteren in Gent plaatsvond. Op de Top werd onder andere gesproken over de grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Antwerpen en Weert. Voor de verbetering van het grensoverschrijdend vervoer per spoor is de elektrificatie van de spoorlijn tussen Mol, Neerpelt en Weert een Vlaamse spoorprioriteit in het kader van de opmaak van het nieuw meerjareninvesteringsplan 2016-2020. Nederland zal een beroep op Europese fondsen om de spoorlijn op zijn grondgebied te elektrificeren ondersteunen.

“Het is goed dat er nu overeenstemming is tussen beide landen over een dossier dat essentieel is voor het personenverkeer tussen Nederland en België”, stelt verantwoordelijk gedeputeerde voor openbaar vervoer, Patrick van der Broeck. “Er is domweg een aantal bottlenecks als het gaat om grensoverschrijdende treinverbindingen. Met relatief simpele ingrepen kan dit probleem worden opgelost. Met alle voordelen van dien voor de reiziger. Maar ook voor de economische ontwikkeling, de werkgelegenheid en kennisuitwisseling in het euregio-gebied. Limburg heeft hier jaren voor gepleit. Dit is een erkenning vanuit Vlaanderen en Nederland.”

Wethouder Frans van Eersel van de gemeente Weert: “De treinverbinding Weert-Antwerpen is nu benoemd tot een van de spoorprioriteiten in Vlaanderen. Dit is een doorbraak. Een beloning voor het harde werken en lobbyen achter de schermen. Het Belgische achterland wordt bereikbaar voor inwoners van Weert, Midden-Limburg, Zuidoost-Brabant en vice versa. Weert gelooft al jaren in de verbinding en heeft daarvoor ook al € 2 miljoen op de begroting gereserveerd. Ook de provincie heeft een bijdrage toegezegd. Snel aan de slag met een projectgroep zou ik zeggen. Het standpunt van Weert over goederenvervoer blijft onverkort hetzelfde: Nee, tenzij onder de stad door.”

De elektrificatie tussen Mol/Neerpelt en Weert was een van de punten op de Vlaams-Nederlandse Top. Minister-president Geert Bourgeois, minister-president Mark Rutte en een aantal leden van hun regeringen hebben overlegd over het verbreden en verdiepen van de samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland. Ontmoetingen op het hoogste politieke niveau tussen Vlaanderen en Nederland vinden al sinds de jaren negentig plaats. Op die ontmoetingen streven bewindslieden ernaar een koers uit te zetten voor versterkte samenwerking op een groot aantal terreinen.

Reageer met Facebook

reacties

3 thoughts on “Spoorverbinding tussen Mol, Neerpelt en Weert geëlektrificeerd.

  1. Het heeft voor de regio Weert op alle gebied erg veel toegevoegde waarde als de spoorlijn tussen Antwerpen en Weert zou worden opengesteld voor personenvervoer.
    Veel dank aan diegenen die dat hebben kunnen klaar krijgen, Top!
    Waar ik me wel veel zorgen over maak is de vraag of deze lijn dan ook zal worden gebruikt voor het vervoer van gevaarlijke stoffen dwars door onze stad. Er is namelijk nu een landelijke discussie gaande om dat vervoer niet meer via Venlo te laten verlopen. De Betuwelijn is nog niet helemaal klaar.
    Wordt Weert nu een worst voorgehouden om dat vervoer van gevaarlijke stoffen via ons te laten gaan.

  2. Helemaal met de reactie van Bert eens. Wordt de spoorlijn ook sluipenderwijs niet de vernieuwde Ijzeren Rijn? Dat zou nl. inhouden dat intensief personen- én vrachtvervoer dan en nacht midden door onze stad denderen, zonder dat daar ook maar één stuiver economisch voordeel aan te behalen valt. Weert wordt dan geen eind- of overlaadstation, maar een stationnetje langs een erg drukke spoorlijn. Met alle overlast van dien. Geld voor geluidwerende middelen zoals bijvoorbeeld een tunnel, zal er niet blijken te zijn.

  3. Ik snap niet hoe iemand de dossiers Yzeren Rijn en personenvervoer Weert-Antwerpen gescheiden kan houden. Het laatste is er later bijgehaald om nog enige bijval te kennen scoren en vooral om rookgordijnen te leggen.
    Wie maar een klein beetje op de hoogte is van publiciteitscampagnes en argumenten in de voorlichting van het publiek kijkt daar dwars doorheen. Vanaf het moment dat een minister met een oud verdrag begon te zwaaien.
    Ton Kiesjot

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *